books-1245690_1920

Natrafiasz na trudny temat, którego nie rozumiesz, może Cię interesuje, może to tylko materiał na kolejny egzamin. Zobacz co możesz zrobić by go sobie przyswoić i móc go później używać jako wiedzy.

W poprzednim artykule rozpisałam się odnośnie wiedzy. Tego czym jest, jak jest postrzegana, czemu niektórzy maja problemy z jej asymilowaniem itp. Poniżej chce przekazać Ci czytelniku, sposoby na rozumienie trudnych zagadnień. Takich które na początku uważamy za abstrakcję i niezrozumiały bełkot, by po naszych działaniach stopniowo przemieniać ten kłopotliwy pakiet informacji w użyteczną wiedzę. Pamiętaj jednak, by nie zafiksować się na zrozumieniu wszystkiego. Nie każdy będzie alfą i omegą, niektórych tematów możesz nie zrozumieć w ogóle. W swojej strukturze możesz nie posiadać odpowiednich „klocków” z którymi informacja, którą chcesz pozyskać miałaby się połączyć. 

Asymilowanie wiedzy

Dla mnie niektóre tematy naukowe jeszcze do niedawna były totalnie nie do przejścia. Próbowałam wiele razy i za nic nie potrafiłam zrozumieć tematu, chociażbym bardzo chciała. Na szczęście wytworzyłam sobie nowe algorytmy (czyli możliwe schematy zachowań, zajrzyj do poprzedniego artykułu po wyjaśnienie :)) dzięki czemu rozumiem więcej niż kiedyś. 

Kiedy przyjrzałam się temu procesowi, okazało się, że nieświadomie zastosowałam kilka „sztuczek”,  które sprawiły, że mój umysł wytworzył możliwość rozumienia:

1.Właściwe przedstawienia informacji

Nawet zawiłe pojęcia wyjaśnione łopatologicznie, przestają być dla nas trudne. Warto znaleźć taki sposób odbioru informacji jaki najbardziej do nas trafia. Niektórzy lubią filmiki, inni audiobooki, a jeszcze inni rysują. Wbrew temu co chce nam wpoić szkoła nie istnieje jeden uniwersalny sposób odbioru informacji. Znajdź swój własny, a będzie Ci łatwiej wszystko zrozumieć. Ja jestem typem wzrokowca nastawionego właśnie na obraz. Bardzo podobają się animacje TED-Ed. Trudne tematy pokazywane są w formie zrozumiałej animacji. 

2.Wielokrotne powtarzanie

Dzięki kolejnym próbom zrozumienia tego samego artykułu, nasz umysł może wyłapać kolejne fragmenty informacji, których brakowało mu do całości. Czytając „trudne” książki, za każdym razem znajduje coś nowego, tak jakbym wcześniej zupełnie to przeoczyła. Jest to możliwe, nasz umysł skupia się na niewielkim procencie informacji jednorazowo. By przyswoić całość  potrzebujemy kilku prób. Właśnie z tego powodu, podczas nauki powtarzanie jest tak ważne. 

Dzięki wielokrotnemu powtarzaniu informacja ma szanse „poszukać” na fraktalu, pasującego do siebie algorytmu. Kiedy już go znajdzie, zrozumiemy i nauczymy się danego tematu. 

3.Upraszczanie

Upraszczanie jest powiązane z właściwą metodą i stopniem skomplikowania informacji. Podczas opisywania czegoś nie musimy stosować trudnego języka, jeśli potrafimy znaleźć łatwiejsze zamienniki. Niektórych zwrotów nie można zamienić jak np. elementów nomenklatury fizycznej, jednak zawsze możemy stosować uproszczenia. Np. zamiast zwrotu proton możemy używać cząstka dodatnia. Czytając Hiperfizykę to samo uproszczenie stworzyłam sobie dla algorytmu. Bazowe wytłumaczenie pozwoli mi zrozumieć głębie tego pojęcia. 

4.Proszenie o pomoc

Jeśli w naszym otoczeniu posiadamy ekspertów z interesującej nas dziedziny, jest to wspaniały pomysł by prosić ich o wytłumaczenie. Takie osoby będą mogły odpowiedzieć na nasze pytania i rozwiać nasze wątpliwości. Dzięki czemu informacja stanie się bardziej spójna i będzie mogła zamienić się w wiedzę. 

5.Ciekawość i wytrwałość

Dzięki wytrwałości i stosowaniu powyższych punktów istnieje duża szansa, że dopasujemy informację do właściwego algorytmu z właściwego poziomu fraktala i przekształcimy informację w wiedzę, której będziemy mogli używać!

Mogą oczywiście wystąpić wyjątki, nasz umysł może jakichś aspektów totalnie nie rozumieć, nie ma co z tym walczyć. To może być ten wycinek wiedzy, do której posiadania nie jesteśmy stworzeni 🙂 Ja na przykład nierozumiem totalnie formalności, jest to dla mnie „czarna magia” i przestałam się zmuszać do jej rozumienia. 

Otwarty umysł

Pamiętaj by nie przyjmować każdej informacji „na wiarę”, a sprawdzać czy ona pasuje do Twojej percepcji rzeczywistości i systemu wartości. W obecnych czasach, gdy tak mało zwraca się uwagę na aspekt wiedzy, warto świadomie kierować swoim procesem uczenia się. Dzięki temu będzie jeszcze skuteczniejszy i wydajniejszy. 

Ucz się całe życie!

* Przedstawiona powyżej interpretacja, jest moim zamysłem. Jeśli według was się nie zgadza, lub widzicie błędy logiczne, zapraszam do dyskusji 🙂

Źródła:
– J. Rajska, J. Czapiewski, M. Rajska, „Między chaosem, a świadomością – Hiperfizyka”, wyd I, Gdynia 2011
– Przemyślenia własne
Grafika:
pixabay.com 

Advertisements